torstai 16. maaliskuuta 2017

Koulutus lisää tasa-arvoa, siksi koulujen pitää olla tasa-arvoisia



Koulutus lisää tasa-arvoa, siksi koulujen pitää olla tasa-arvoisia. Koulujen rahoituksessa pitää varmistaa, että erityistä tukea tarvitsevat lapset saavat riittävästi tukea.

Opetuslautakunnan puheenjohtajana käynnistin digitalisaatiostrategian valmistelun. Selvitys paljasti, että Helsingin lähtötilanne on surkea. Täällä ei todellakaan istuteta lapsia ruudun ääressä, koska ruutuja ei kouluissa ole. Tekniset laitteet eivät ole itsetarkoitus. 


Tavoitteena on, että lapset oppivat tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. Kun internet on täynnä tietoa, korostuu tiedonhaun ja sen totuusarvon arvioimisen merkitys. Lisäksi pitää osata koostaa tietoa ja kommunikoida oma mielipiteensä. Nämä ovat taitoja, joita pitää harjoitella jo koulussa. Totta kai myös yleissivistyksellä on sijansa, mutta nippelitiedon sijaan tarvitaan yhä enemmän ilmiöiden ymmärtämistä.

Digiohjelman vieminen kouluihin on kesken. Seuraavalla valtuustokaudella pitää varmistaa, että koulut todella muuttuvat. Oppimisen ilo helpottaa oppimista, siksi koulun pitää ottaa huomioon erilaiset oppilaat.

Kielenopetusta kannattaa varhentaa, koska nuorempana vieraan kielen oppii helpommin.

Suomessa on maailman paras koulu, mutta viidesosa nuorista miehistä putoaa jatkokoulutuksen ja työelämän ulkopuolelle. Tämä on suuri henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen tragedia. Koulun tavoitteena pitää olla jokaisen lapsen ja nuoren tukeminen kohti omia unelmiaan. Tässä olemme osittain epäonnistuneet.

Pitää siis varmistaa, ettei kukaan putoa koulutuksen ulkopuolelle. Koulun pitää muuntua oppilaiden tarpeisiin, jotta jokainen löytää oman polkunsa elämässä.

Ei kommentteja: