Koulutus lisää tasa-arvoa, siksi koulujen pitää olla
tasa-arvoisia. Koulujen rahoituksessa pitää varmistaa, että erityistä tukea tarvitsevat
lapset saavat riittävästi tukea.
Opetuslautakunnan puheenjohtajana käynnistin
digitalisaatiostrategian valmistelun. Selvitys paljasti, että Helsingin
lähtötilanne on surkea. Täällä ei todellakaan istuteta lapsia ruudun ääressä,
koska ruutuja ei kouluissa ole. Tekniset laitteet eivät ole itsetarkoitus.
Tavoitteena on, että lapset oppivat tulevaisuudessa
tarvittavia taitoja. Kun internet on täynnä tietoa, korostuu tiedonhaun ja sen
totuusarvon arvioimisen merkitys. Lisäksi pitää osata koostaa tietoa ja
kommunikoida oma mielipiteensä. Nämä ovat taitoja, joita pitää harjoitella jo
koulussa. Totta kai myös yleissivistyksellä on sijansa, mutta nippelitiedon
sijaan tarvitaan yhä enemmän ilmiöiden ymmärtämistä.
Digiohjelman vieminen kouluihin on kesken. Seuraavalla
valtuustokaudella pitää varmistaa, että koulut todella muuttuvat. Oppimisen ilo
helpottaa oppimista, siksi koulun pitää ottaa huomioon erilaiset oppilaat.
Kielenopetusta kannattaa varhentaa, koska nuorempana
vieraan kielen oppii helpommin.
Suomessa on maailman paras koulu, mutta
viidesosa nuorista miehistä putoaa jatkokoulutuksen ja työelämän ulkopuolelle. Tämä
on suuri henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen tragedia. Koulun tavoitteena
pitää olla jokaisen lapsen ja nuoren tukeminen kohti omia unelmiaan. Tässä
olemme osittain epäonnistuneet.
Pitää siis varmistaa, ettei kukaan putoa koulutuksen
ulkopuolelle. Koulun pitää muuntua oppilaiden tarpeisiin, jotta jokainen löytää
oman polkunsa elämässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti